traveljunky.reismee.nl

Issie weer met een update...

Vanuit San Perto de Atacama heb ik de bus genomen naar Salta in Argentinie.(7u). Daar 2 dagen gebleven en afgesproken met wat reisvrienden uit Bolivia. Vanuit Salta naar Calafate (4u) en daar een mountainbike gehuurd om de 'Valle de Quebrada' te fietsen. Deze vallei is in totaal 150 km lang. Wij hebben 's ochtens de bus genomen en zijn uitgestapt bij km-paal 110,bijna het begin van de vallei en teruggefietst naar Cafayate. (110km dus). Dit was een prachtige tocht,ondermeer door de verscheidenheid aan kleuren van de bergen. Vanuit Cafayate weer met de bus via Temucu naar Mendoza (14u), en hier 2 dagen gebleven.Mendoza is de wijnregio van Argentina,dus hier een paar 'Bodega's' (wijnborderijen) bezocht voor de wijntasting met een nederlands koppel die ik in de bus leerde kennen, en een Duitser die ik toevallig in Mendoza tegenkwam en nog kende van de 'Uyuni-tour' in Bolivia. Vanuit Mendoza zijn we met z'n 4-en naar Uspallata aan de Chileense grens gegaan. Vlakbij dit 'dorpje' dat een paar ski-hotels telt (in de winter is dit een populair ski-gebied) ligt de hoogste berg van het westelijk halfrond nl 'Aconcagua' met bijna 7000m hoogte!! De beklimming naar de top duurt 12-14 dagen maar wij hebben het gehouden met een wandeling van 3 uurtjesnaar de voet van deze besneeuwde berg! haha. Daarnaa de bus genomen naar wat (wij dachten) de grens met Chili, maar de chauffeur zette ons af bij de laatste Argentijnse tolpoortjes op 15 km!!! voor de grens!! De man van de tolpoortjes zou wel even iemand bellen die onsdoor de tunnel van 7 km (dat de officiele grens vanArgentinie met Chiliis) bracht. (erg aardig)!! Na 10 min wachten kwam er een kleine vrachtauto die onze'taxi' bleek te zijn en die ons vervolgensdropte aan de andere kant van de tunnel!! Vanuit hier was het nog 7 km!! lopen (met backpack) naar de grens waar je een vervolg-bus naar Santiago kon nemen. Dit is tevens de meest on-efficiente grenspost die ik tot nu toe mee gemaakt heb!!! Na een bus gevonde te hebben,de bagage ingeladen,een uur wachten in de bus en 25 meter rijden,iedereen uit de bus voor de benodigde stempels. Dit duurde 1,5u!! Daarnaa de bus weer in,weer 25meter rijden, iedereeen de bus weer uit (incl bagage) voor de X-ray scan voor je backpack!!! Na 3,5 uur in totaal was deze hele klus geklaard! (de grens Peru-Bolivia duurde hetzelfde ritueel 15 min!!!). Daarnaa en vlotte rit van 2,5 naar Santiago. De planning was omhier de kerstdagen door te brengen maar na een paar hostels bezocht te hebben kwamen we tot de conclusie dat deze allemaal vol zaten. Dus diezelfde avond de nachtbus genomen naar Temuco ten noorden van 'the lake district' en hier kerstmis gevierd. Op 1e kerstdag de bus naar het lake district genomen en 27 dec een dagtocht naar 'Conquillo nat park' gedaan.

Dit is de regio van de 'Liama vulkaan' 3125m die op nieuwjaarsdag 2008 voor het laatst uitgebarsten is. Tussen kert en nieuwjaar Pucon en Villarica bezocht met als 'Hoogtepunt' oud op nieuw in Villarica UUhhhhmmmm.....

Op de avond van de jaarwisseling blijven alle kroegen/barrtjes gesloten,en na het vuurwerk op het strand gekeken te hebben was om 0.30u het hele dorp weer uitgestorven!!!.

Toennaar puerto Pirehueco gegaan met de boot ,waar je volgens alle travelguides degrens met Argentina weer over kan steken met een bus. Het feit was echter datde laatste bus naar San Martin in Argentina ongeveer 5 jaar voor de laatste keer gereden heeft!!! Ik heb toen 2 boten afgewacht (6u) en een lift proberen te vinden naar San Petro, maar de eerste boot had 10 auto's aan boort die al vol zaten, en de 2e had maar1 auto aanboord die niet verderdan de grens ging. (vandaar is het nog 40km naar San Perto) dus toen maar terug gegaan met de eerstvolgende boot, envia Valdivia naar Puerto Vars gegaan waar ik op dit momentben.

Ikkan merken dat je zuidelijker komt,omdat de dagtemp. nog'slechts' 26 graden is!! haha.

Hasta Luego....

Sandra Maurix

Hoi Harold,

Na een kerstboom gekocht te hebben bij jullie thuis krijg ik ook een internetsite in mijn handen gedrukt! "Kijk hier maar eens op", was de reactie.
En, hier heb ik geen spijt van! Ik weet niet hoe het met je reizen gaat maar een logboek bijhouden gaat je goed af...
Ik ga, vanaf nu, je reisverhalen volgen! Ik wens jou er veel reisplezier en geniet van alles wat op je pad komt.

Groeten Sandra
ps: wat jammer nou dat je de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie moet missen...

harold zelf...

Hey Sandra.. Leuk dat je me "volgt". Het reizen gaat me beter af dan een web-blog bijhouden kan ik je melden!! Haha.

Carli en Jeanette

Allereerst de beste wensen voor 2012, het jaar begint voor jou erg goed. Op het nieuws hier hebben we gezien dat er veel bosbranden zijn in Chili. Maar dat zal wel niet bij jou in de buurt zijn. We wensen je nog heel veel reisplezier en kijken uit naar je volgende verhaal met foto's. Heel veel groetjes.

Dorien

De beste wensen voor 2012!
Een bijzonder oudjaar, zo blijkt maar weer ieder land zijn eigen cultuur. Volgend jaar niet op reis en dan een Grolschje, of twee of drie of....?
Nog een leuke reis en succes met de bureaucratie van grensposten ;-)

Harold zelf.

@ Carly en Jeanette.. De bosbranden zijn in het natuurpark Torre del Paine in het zuiden van Patagonie. Hier ben ik over 2 weken denk ik.
Ze hebben alweer een gedeelte vrijgegeven voor publiek dus dat gaat de goede kant op.
Meer ¨¨zorgen¨¨ maken we ons over de vulkaan ¨Puyehue¨¨ op zo¨¨n 30 km van hier.
Deze is een paar maanden geleden uitgebarsten,maar hij spuwt nog steeds as. Sommige boten waar we van afhankelijk zijn varen onregelmatig of helemaal niet!!
Lastig,,, maar we vinden er wel wat op! haha. grt Harold

PaPie

Mooie foto's en een prachtig verhaal ik ga op google aert
even kijken waar je allemaal geweest bent en blijf je zo volgen het is daar wel heel mooi.

je papie

nicole

Heej Harold, goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!! we hebben je kaart inmiddels goed ontvangen.
Het ziet er errug mooi uit daar.

ga je trouwens ook naar de DAKAR kijken, die is in de buurt namelijk.

tot je volgende verhaal,

groetjes nicole en bart en ...

harold zelf...

Als je 2500 km dichtbij vind... We zijn nu al in het midden van chileens patagonie!!! Haha.

Ome Wim

Hoi harold.
Wat een mooi verslag en foto s en wat ben je soms lekker sporttief bezig. Geniet er nog maar een paar maanden van.wij blijven je volgen.Groetjes ome Wim en tante Jeanne.